Forum www.amarylis.fora.pl Strona Główna
Home - FAQ - Szukaj - Użytkownicy - Grupy - Galerie - Rejestracja - Profil - Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości - Zaloguj
Analiza prozy

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.amarylis.fora.pl Strona Główna -> PORADNIK LITERACKI
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Christine
Administrator



Dołączył: 24 Sty 2009
Posty: 544
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 23:37, 24 Sty 2009    Temat postu: Analiza prozy

Analiza prozy
/Z portalu Polonistyka OnLine - adresowane do ucznia, ale każdy "amarysjanin" czytający i komentujący tekst mógłby się zastosować do tych zasad Smile/


Poniższe wskazówki z pewnością uporządkują pracę i pozwolą zrozumieć naturę prozy.

Uczeń powinien:

1. opisać, wyjaśnić i zinterpretować najważniejsze aspekty utworu, jeśli chodzi o znaczenie (treść) i formę;
2. zidentyfikować i określić sposób komunikacji najważniejszych treści i wartości w dziele;
3. zademonstrować znajomość kontekstu, a także uzasadnić wybór autora w kategoriach słownictwa, stylu i formy;
4. pokazać, że przestudiował tekst wnikliwie;
5. pisać jasno, zwięźle, używając języka analizy literackiej.

PROZA koncentruje się przede wszystkim na przedstawieniu powiązanych ze sobą wydarzeń. Opowiadanie to prowadzi narrator - tak więc mamy do czynienia z określonym punktem widzenia. Opowieść rozpoczyna się i kończy, jest napisana w jakimś celu, biorą w niej udział bohaterowie. Podstawowe terminy wiążące się z prozą to także fabuła i akcja, opis i opowiadanie.

GATUNEK

Uczeń powinien precyzyjnie określić typ tekstu, z którym pracuje. Jeśli jest to fragment lektury - opowiadania, powieści, zbioru esejów czy reportażu - nie będzie miał z tym problemu. Gorzej w przypadku pracy z tekstem nowym (czytanie ze zrozumieniem), gdzie należy np. nazwać gatunek i wynikające z tego uwarunkowania stylistyczne i semantyczne. Dlatego warto pokazywać, choćby we fragmentach, różnorodność gatunkową prozy.

PUNKT WIDZENIA

1. Narracja pierwszoosobowa:
* czytelnik może dzięki niej zajrzeć bezpośrednio do świadomości narratora - zna jego najbardziej ukryte "myśli";
* często przeprowadzana w tym typie narracji retrospektywa pozwala zobaczyć narratora-bohatera na różnych etapach rozwoju, jego dorastanie, zmiany światopoglądu;
* jest bardziej subiektywna;
* narratorem nie musi być koniecznie bohater pierwszoplanowy, co pozwala na stworzenie dystansu, niemożliwego w przypadku, gdy narrator jest głównym bohaterem.
2. Narracja trzecioosobowa:
* najczęściej narrator jest wszechwiedzący;
* w przypadku narracji przezroczystej narrator nie wypowiada sądów, opinii, opisuje wszystko z dystansu, pozostawiając czytelnikowi ocenę bohaterów czy sytuacji;
* w narracji auktorialnej narrator jest ukryty, nie uczestniczy w świecie przedstawionym, który interpretuje i ocenia z dystansu; pozwala to na wyprzedzanie biegu wydarzeń;
* narrator może mieć również wiedzę ograniczoną (rozpoznajemy to po zwrotach: wydawało się, że... albo: wyglądało to jak...);
* często, wbrew pozorom, nie jest do końca obiektywny - przedstawia sytuację z punktu widzenia któregoś z bohaterów (narracja personalna).

SŁOWNICTWO

Pisarz dokonuje wyboru słownictwa spośród wielu możliwości, jakie stwarza dany język. Robi to w określonym celu. Należy dokonać rozpoznania znaczeń, stylu kreowanego przez słownictwo oraz odpowiedzieć na pytanie, czy dobór słów i fraz jasno przedstawia idee autora.

Słownictwo może być specjalistyczne, archaiczne, formalne, skomplikowane, kolokwialne, proste, opisowe, współczesne, analityczne.

Części mowy pełnią rozmaite funkcje, np.:

* rzeczowniki: nazwy własne ustalają bohaterów, miejsca, abstrakcyjne opisują stany umysłu, idee, konkretne ustalają wydarzenia, pokazują bohaterów w jakimś czasie i przestrzeni;
* czasowniki wzmagają dynamikę tekstu, ale także pokazują stany umysłu - bohaterów i narratora (np. wiedzieć, wierzyć);
* przymiotniki i przysłówki sprawiają, że tekst jest bardziej obrazowy, dodają wiele detali, szczególnie do opisu, kreują pozytywne lub negatywne nastawienie odbiorcy do opisywanych osób czy zdarzeń (np. przymiotniki: okropny, wstrętny, odrażający, przyjemny, kojący).

Słowa mogą być: długie lub krótkie, konkretne lub abstrakcyjne; potoczne lub specjalistyczne, dosłowne lub metaforyczne; zmodyfikowane przez autora lub zastosowane bez żadnych modyfikacji.

Pamiętajmy, że dobór słownictwa zależy co najmniej od 2 czynników. Są to:

* świat (środowisko), do którego przynależy autor,
* świat, który chce stworzyć w utworze.

TECHNIKI NARRACJI

Ograniczę się tylko do wymienienia podstawowych, nie przedstawionych tu jeszcze technik; ich opis można znaleźć w każdym podręczniku teorii literatury:

* mowa niezależna wydzielona z narracji, najczęściej dialogi i monologi bohaterów;
* mowa zależna: jeden ze sposobów przytaczania wypowiedzi postaci; typowa konstrukcja: powiedział, że...;
* mowa pozornie zależna: znosi ścisłe rozgraniczenia pomiędzy tekstem opowiadania a przytoczeniem, np. narrator trzecioosobowy przedstawia myśli, odczucia bohatera tak, jakby mówił sam bohater;
* do form narracji należą też strumień świadomości oraz monolog wewnętrzny.

GRAMATYKA

W naszej świadomości interpretatorskiej odgrywa niewielka rolę. Tymczasem struktura zdań, ich typy, czasy gramatyczne służą uzyskaniu określonego efektu . Nie sposób wymienić tu wszystkich możliwych struktur zdaniowych. Warto jednak zwrócić uwagę, jak autor konstruuje zdania. I, co ważniejsze, ocenić, jak dany typ konstrukcji wpływa na komunikatywność tekstu.

SEMANTYKA

Tekst prozatorski może zawierać 2 typy znaczeń: dosłowne i metaforyczne.

Zauważmy, że ta sama partia tekstu może implikować inne znaczenia na poziomie literalnym (dosłownym) i inne na poziomie metaforycznym (Proces Kafki, Dżuma Camusa). Istotne jest zauważenie "głębszej" warstwy tekstu; te same słowa w różnym kontekście, w towarzystwie innych słów mogą znaczyć zupełnie co innego.

INTENCJE AUTORA

Oczywiście, nie sposób odgadnąć wszystkich zamiarów, które kierowały pisarzem podczas tworzenia tekstu, ale można wymienić kilka podstawowych INTENCJI porządkujących wiedzę o prozie. Autor może:

1. charakteryzować;
2. opisywać i przedstawiać akcję;
3. kreować atmosferę;
4. eksperymentować w warstwie języka i stylu itd.

Komentarz do fragmentu prozy będzie poprzedzony konkretnym poleceniem egzaminacyjnym. Uczeń nie może pisać wszystkiego, co wie o utworze, z którego pochodzi tekst, musi jednak potrafić umieścić fragment w kontekście całości. Plan pokazany na początku artykułu oczywiście ma zastosowanie także i tutaj.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
jabol




Dołączył: 06 Lut 2009
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 22:05, 12 Lut 2009    Temat postu:

Dobrze,że jakieś uwagi nie tyle warsztatowe,co odnoszące się do szerokopojętej teorii literatury,są tu zaprezentowane.To odróżnia ten portal od innych.Szkoda,że sa to uwagi na poziomie lekcji polskiego w szkole średniej.W dodatku dość przestarzałe,filologiczne.Ich użytecznosć jako wskazówek do creative writing wydaje się być żadna.Znajomosć "teorii " NIKOMU JESZCZE NIE POMOGŁA w PISANIU.Ale też nie przeszkodziła.
Najmniej jest tu o najbardziej istotnej sprawie,o narracji. A w Sekcji Techniki narracji jest o mowie niezależnej, zależnej i pozornie zależnej.To są kategorie gramatyczne,słabo związane z tematyką narracji.
Wolałbym,aby potraktować takie rzeczywiste zagadnienia tekstu prozatorskiego pisanego jak :a) co jest jednostką prozy b)proza artystyczna( fiction) a inne gatunki prozy c)samowystarczalnosć(totalność )świata przedstawionego i jej konsekwencje "techniczne" d) archetypy w prozie e)formy narracji itd


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
stary krab




Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 263
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tarnów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 12:16, 05 Mar 2009    Temat postu:

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zagadnienia istotne dla poezji, a także dla prozy, zostały tutaj omówione. Neutral

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.amarylis.fora.pl Strona Główna -> PORADNIK LITERACKI Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
Appalachia Theme © 2002 Droshi's Island